Kolme vuotta kesti Vaasassa toiminut yksityinen MediNeuvo Oy puhelinpalvelu, kun se katsottiin huonosti toimivaksi. Sieltä ei esimerkiksi saanut laboratorio -eikä verenohennuskokeiden tuloksia. Medineuvosta tuli myös viimeiseen asti huonoa palautetta oli todennut koti -ja laitoshoidonjohtaja Matti Paloneva.
Iso ongelma oli myös se, että puhelinpalvelussa ei ollut ajantasaista tietoa terveysasemien ja lääkäreiden jonotustilanteesta.
On selvä, että terveysasemien henkilökunta tuntee tilanteen paremmin kuin puhelinpäivystäjä, joka on jossain. Toiseksi potilaat ovat hoitajille, lääkäreille tuttuja ja samoin potilaat tuntevat henkilökunnan. Näin muodostuu henkilökohtainen hoitosuhde, mikä on todella tärkeä asia.
Medineuvo oli myös ollut kallisratkaisu kaupungille. Siihen olisi pitänyt jatkuvasti lisätä rahaa, että se olisi jotenkin toiminut.
Tässä on paljon opiksi otettavaa kuntakuprua ajaville. Kun esimerkiksi hallinto viedään etäälle palvelukohteesta, silloin alkaa vieraantuminen palvelujentuotannosta ja käyttäjistä.
Palveluiden läheisyys on palvelujen käyttäjien ja tuottajien kannalta se tärkein asia. Se on suoraan ihmisten välistä toimintaa ja yhteistyötä.
Ei palveluja voi hoitaa tietokoneen päätteellä, kuten ei voinut Medineuvo puhelinpalvelujakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti