Vaasalaiset poliitikot ovat näin ennen kunnallisvaaleja saamassa RG-Linen tapaisen sotkun. RG-Line asiassa vaasalaisten veronmaksajien varoin pelastettiin yhtiö. Kaupunki oli käynnistänyt RG-Linen pelastusoperaation jo ennen kuin mitään pyyntöä oli yhtiöstä saapunut!
Sama kaava on toistumassa nyt Airaksinen Capital Oy:n osalta (Matkakeskus) kun korvauksia aiotaan jakaa kaupungin kassasta ilman korvausanomusta ja perusteluja.
Vaasan kaupunginhallituksen viisi jäsentä oli yrittänyt palauttaa Airaksinen Capital Oy:n asian uuteen käsittelyyn, mutta olivat jääneet äänin 5-6 vähemmistöön. Nyt sitten nämä viisi KH:n jäsentä on jättänyt kaupunginhallituksen päätöksestä oikaisuvaatimuksen.
Kaupunginhallituksen kokouksessa oli tullut esille, että edellinen apulaiskaupunginjohtaja oli neuvotellut Airaksinen Capital Oy:n edustajan kanssa ”sopimuksen tarkennuksen”, jota ei ole päätöksenä kirjattu eikä tuotu monijäsenisen elimen käsittelyyn.
Löytynyt ”sopimus” koskee Matkakeskuksen uusien odotustilojen rakentamista ja vanhaan asemaan tehtyjen muutostöiden kustannusten jakoa.
Lainvoiman saaneen sopimuksen mukaan kumpikin osapuoli maksaa omat kustannuksensa. Matkakeskuksen projektipäällikön mukaan Airaksinen Capital Oy:n osuus hankkeesta on ollut noin 380.000 €. Tämän summan sijasta Airaksinen Capital Oy:n maksettavaksi neuvoteltu summa on ”sopimuksen” mukaan 250.000 €.
Alihinnan osalta on kysymyksessä 130.000 € lahja, jonka antamiseen apulaiskaupunginjohtajalla ei ole kaupungin puolesta ollut valtuuksia. Näin toteavat viisi kaupunginhallituksen jäsentä oikaisuvaatimuksessaan.
Tähän se on bisnesjohtaminen vienyt Vaasan kaupungin. Kaupunginjohtaja on mukana erilaisissa elinkeinoelämän projekteissa, kuten Vasek ym. Kaupungin kaavoituskin on pyörinyt vaasalaisen elinkeinoelämän uusien bisneksien ympärillä, joista on vaasalaisessa info blogissa ollut keskustelua paljon.
Isojen kauppakeskuksien liikenne järjestelyt ovat vallan mahtavasti hoidetut. Uusia teitä on rakennettu, että asikasvirta pääseen kauppakeskuksiin sujuvasti.
Kaupallisuus on ollut määräävä tekijä varsinkin keskustan kehittämisessä.
Tässä voi kysyä sitten, että mikä on Vaasan omien kiinteistöjen kunto ja missä kunnossa ovat lähiöiden tiet?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti