sunnuntai 5. lokakuuta 2008

Hyvinvointivaltio kertomus

Sotien jälkeen rakennettiin tähän maahan hyvinvointipalvelut julkisensektorin kautta. Se oli vasemmiston ja keskustan iso projekti ja voi sanoa kertomus, joka on jatkoa aina 1905 olleesta Forssan kokouksesta asti. Tuolloin vasemmistolainen työväenliike lähti voimalla olojansa parantamaan.

Palvelut rakennettiin myös lakisääteisiksi ja näin turvattiin niiden saatavuus koko kansalle.

Hyvinvointipalvelujen käyttö ei ollut myöskään kiinni kansalaisten varallisuudesta eikä tulotasosta, kun ne olivat verovaroin tuotettuja. Kunnallisia hyvinvointipalveluja ei tuoteta voitontavoitteluna, eikä tarvitse tuottaa myöskään osakkaille osinkoa.

Nyt sitten on vuodesta 1990 alkaen hyvinvointivaltion palvelurakennetta murennettu vuodesta toiseen. Valtaeliitti on nyt siirtymässä toiseen vaiheeseen.

Kuntia ja palvelurakennetta yhdistetään isommiksi kokonaisuuksiksi, että ne sopisivat paremmin yksityisen pääoman palvelumarkkinoiksi.

Tuloksia alkaa nyt näkyä jatkuvasta säästö ja leikkauspolitiikasta hyvinvointipalvelujen heikentymisen osalta, koko yhteiskunta alkaa olemaan kriisipartaalla, siitä ovat Jokelan ja Kauhajoen verilöylyt vain pieni osa.

Surullista on että, Vasemmisto ja keskusta ovat kadottaneet hyvinvointivaltio kertomuksen, jonka nämä poliittiset voimat saivat aikaa sotien jälkeen.

Lapuan piispa sanoi Kauhajoen kirkossa yhteiskunnallisesta tilasta uskonnollisella kuvakielellä, että poliittisessa päätöksenteossa vallitsee sokeus yhteiskunnassa olevasta pahoinvoinnista.

Variskan vaalipaneeli lauantaina osoitti sen, että Ristinummen asukkaat ovat kokonaan hylänneet puolueet.

Paneelin yleisössä oli ainakin 95% ehdokkaita. Tämä kyllä vahvasti osoittaa edustuksellisen demokratia kriisiä puolueiden uskottavuuden osalta.

Yksi tärkeä asia myös olisi se, että vain allekirjoittanut jakoi politiikan oikeistoon ja vasemmistoon.

Puolueet ovat kokoomuksesta vasemmistoliittoon yhtä ja samaa. Vain yksityistäminen jakoi harmautta oikeisto ja vasemmisto puolueiden välillä.

Pohjalaisessa päätoimittaja Markku Mantilakin viittasi fasismin nousuun tänään kolumnissaan, mutta kun sitä jo on tässä yhteiskunnassa. Puhutaan, että kansakin jo hyväksyisi armokuoleman. Hallinnon ja politiikan keskittyminen on myös oire fasisminsuuntaan. Yrityksien hallinnossa ei tunneta mitään demokratiaa, siellä käsky tulee ylhäältä kuten armeijassa ja siihen on sopeuduttava. Nyt kun tätä samaa käskyjakoa tuodaan kuntiin, niin mitä tekemistä on enää silloin edustuksellisella demokratialla tässä yhteiskunnassa?

Natsisaksassa ei liioin ollut jakoa oikeistoon ja vasemmistoon. Kommunistit olivat juutalaisten kanssa kaiken paha ja alku. Heidät työnnettiin keskitysleirien uuneihin.

Harvoin kyllä kehun kokoomuslaista mutta, mielestäni Mantilan kirjoitus oli siinä mielessä hyvä, että se herättää ajattelemaan, että ei ajauduttaisi vastaavaan tilanteeseen, kuin ennen sotia. Vielä voidaan tehdä paljon, kun vain päästään Lapuan piispan mainitsemasta sokeudesta yhteiskunnan pahoinvoinnin osalta.

Sillä olisi iso merkitys, jos vasemmisto ja keskusta löytäisivät uudelleen hyvinvointivaltiokertomuksen. Se parantaisi puolueiden uskottavuutta, kunnan asukkaiden silmissä ja edustuksellinen demokratiakin saisi uutta puhtia.

torstai 2. lokakuuta 2008

Tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen hyvinvointi Vaasa on uhattuna

Tulevat kuntavaalit ovat todella tärkeät. Nyt olemme kunnissa tietynlaisessa murrospisteessä, josta näyttää alkavan uusi kuntien alasajo, jos nykyinen valtaeliitti ja eduskuntapuolueet saavat uusittua valtakirjansa vaaleissa.

Säästö ja leikkauspolitiikka alkoi 1990 luvun alkupuolella ja jatkuu edelleen. Silloinen matalasuhdanne tai lama antoi siihen välineen, millä edustuksellinen demokratia siihen mukaan suostuteltiin.

Muistan hyvin se ajan kun Vaasaa alettiin johtamaan kunta konsernina. Hallintoa ja päätösvaltaa alettiin delegoida virkamiehille ja KH:lle. Myös toiminnallisesti siirryttiin sitovaan talouden kehysohjaamiseen. Hallintokunnat eivät enää voineet rakentaa talouttaan itsenäisesti, vaan KH määräsi sen kehyksellään, jota ei voinut ylittää.

Siihen liittyen yhdistettiin kouluja, sosiaali ja terveyspalveluja. Ikävä vain, että silloinkin vastarinta oli pientä, melkein kaikki hallinnon muutokset menivät nuijan kopautuksella läpi. Edustuksellisen demokratian kosketuspinta ja tila vaikuttaa päätöksen tekoon pieneni.

Nyt ollaan kunnissa tultu siihen tilanteeseen, että säästöjä ja leikkauksia ei voida enää nykyisen kuntarakenteen oloissa jatkaa. Eli seinä on tullut niin sanotusti vastaan sillä tiellä.

Edellisen ja nykyisen hallituksen käynnistämän niin sanotun ”kuntauudistuksen” tehtävä on antaa uutta verta säästö, leikkauspolitiikalle ja kunnallisen palvelutuotannon alasajolle.

Säästöt tulevat sitä kautta, kun kuntia yhdistetään, päällekkäisiä tomintoja poistetaan, palvelutuotantoa ulkoistetaan ja yksityistetään.

Oikeistolaisten jo pitkään julistama tavoite on, että kuntien tulee kokonaan luopua palvelujen tuottamisesta. Oikeiston mielestä se ei kuulu kunnalle, vaan yksityiselle pääomalle. Kunta hoitaisi vain järjestelyt ja rahoituksen. Mutta myös maksupolitiikka tulisi kuntauudistuksen kautta nousemaan ja verotulorahoitus pienenemään. Tämä tietäisi myös isotuloisille runsaita veronalennuksia tulevaisuudessa.

Nyt kun edelleen keskitetään hallintoa Vaasassa näyttää sekin menevän läpi ilman todellista vastarintaa.

Uusi kunta rakenne muuttaisikin Vaasan jo puhtaasti OY muotoiseen johtamiseen ja toimintaan. Kaupunginjohta olisi ”toimitusjohtaja” ja hänen yläpuolella vain KH. Talouden ohjatessa prosesseja ja kuntaa, olisi meno hallittua nykyisen valtaeliitin näkökulmasta. Edustuksellisen demokratian tila supistuisi edelleen sekä kosketuspinta menisi vieläkin kauemmaksi mitä se on nyt kuntalaista ja palveluista.

SKP tavoitteena on rakentaa vasemmistolainen vaihtoehto tälle nykyiselle oikeistolaiselle politiikalle. Politiikan perustana pitää olla kunnan-asukkaiden etu ei bisnespiirien, kun on kysymyksessä julkinen sektori.

Mikä tarkoittaa sitä, että kuntien oma palvelutuotanto tulee palauttaa takaisin siihen tilaan, kuin se oli 1990 luvun alussa. Rahasta ei nyt ole pulaa sanoi, jopa rahaministeri Jyrki Katainen (kokoomus)TV:ssä. SKP haluaa olla kuntalaisten lähipalvelujen puolella.



lauantai 27. syyskuuta 2008

Valtaeliitin moraali puhuttaa Vaasassa

Kaupunginjohtajan viime aikaiset teot kuvastaa korruptiota, sekä elitistisen virkavallan ja poliittisen johdon moraalia, mikä näyttää olevan yleistä nykyisessä menossa tässä maassa. Mutta sen osoittaminen on vaikeaa näin pienessä maassa kuin on Suomi.
Hyväveliverkosta puhutaan, mutta sen osoittaminen on sen pienuuden johdosta vaikeaa sekä myös edustuksellisen demokratian hengettömyys vaikeuttaa näytön esille tuloa.

Mitä pienemmäksi kutistuu edustuksellinen demokratia, sitä tietenkin isommaksi paisuu korruptio ja tietenkin moraali muuttuu sen mukaisesti. Toisaalta se kuvastaa myös sitä, että olemme menossa kohti Rooman-valtakunnan hajoamisen mukaista tilannetta, myös tässä maassa. Korkeinta hallintoa ja poliittista eliittiä ei juurikaan voi erottaa, ne ovat yhtä ja samaa.

Puolue-eliitit ovat myös privatisoituneet eli henkilöityneet, Suomessa eikä Vaasassakaan ole vuosikymmeniin puhuttu vasemmistosta eikä oikeistostakaan. Vaasan valtuustossakin on vain ryhmä numero se ja ryhmä numero se, joiden mukaan paikat sitten jakautuvat.

Eduskuntapuolueet ovat yhdessä kuorossa, jokaisessa vaalissa, melkein kuin oppositiossa itse hyväksymiään säästö ja leikkaustoimia vastaan. Kun vaalit ovat ohi jatkuu jälleen sama meno!
Tämä myös kuvastaa vasemmiston vahvaa oikeistolaistumista. Oikeistolaiseen politiikkaan sopii hyvin nykyinen meno, johon on uutena elementtinä tullut kuntauudistus, jolla lisätään kunnallisten palvelujen tuottamisen ulkoistamista ja yksityistämistä.

Virkkamismoraalia eri juurikaan voida erottaa poliittisen eliitin moraalista. Joten edustuksellinen demokratia kaipaa uutta verta sisälleen, että se jälleen hengittäisi.

perjantai 26. syyskuuta 2008

Valtuutettu sysäsi vastuun ihmisten pahoinvoinnista heille itselleen

Vaasassa Vasemmistoliiton valtuutettu Harri Moisio kirjoitti Pohjalaisessa mielipidepalstalla, josta lainausta.
-Kauhajoen karmeat tapahtumat herättävät taas kaikkialla hakemaan syitä ja syyllisiä tapahtuneelle. Rahaa halutaan antaa kouluterveydenhuoltoon, mielenterveystyöhön, psykologipalveluihin ja muilla auttaville tahoille. Hyvä niin, mutta raha ei nyt välttämättä ratkaise tätä ongelmaa.
-yksilökeskeisyys, jossa vain minä on tärkeä, tuhoaa tämän yhteiskunnan. Liian usein kasvatusongelmat yritetään hoitaa rahalla ja mammonalla. Liian monella aikuisella ei ole aikaa lapsilleen. Aivan liian moni lapsi ja nuori harhailee avarassa ja rajattomassa maailmassa yksin ja on valmis imemään vaikutteita pimeästä ja sairaasta aikuisten maailmasta.

Hän ei maininnut mitään yhteiskunnanvastuista? Ei vuodesta 1991 alkaneesta uusliberalistisesta politiikasta, joka on ollut jatkuvaa säästämistä ja peruspalveluiden leikkaamista, viime aikoina jopa yksityistämistä.

Koko Suomi on uusliberalistisen politiikan kautta muuttunut yhteisöllisyydestä tai hyvinvointivaltiosta, jossa kaveria ei jätetä pulaan, konserniksi. Vaasa on myös konserni ”yritys”, joka jakautuu eri tulosalueisiin ja konsernin hallitus kehyksellä pakottaa vuodesta toiseen hallintokunnat hoitamaan palvelut pienenevillä resursseilla.
Esimerkiksi koulut painivat jatkuvassa resurssipulassa. Joten ei ole ihme kun kokoomuslainenkin kovasti kehui vasemmistoliiton valtuutettua vaaliblogissa.

Myös Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen oli samoilla linjoilla TV uutisissa 27.9, että rahaa on, mutta se ei turvattomuuteen eikä Kauhajoen kaltaisia tapahtumia estä. Vaan sysäsi vastuun ihmisille itselleen, eli katosokaa mitä kaveri tekee sanoi Katainen.

Oikeistolainen yhteisöllisyys ei ole sama, kuin on kunnan asukaiden tai vasemmistolainen yhteisöllisyys.
Yksilökeskeisyys on yhteiskunnallinen ilmiö, joka tietenkin näkyy myös yksittäisissä ihmisissäkin. Emme elä missään tyhjiössä, ihminen on yhteiskunnallinen olio, johon koko ympärillä oleva todellisuus jättää jäljen. Onhan media ja erityisesti kokoomus toitottanut, että jokainen ihminen on omanonnensa seppä.

Olen samaa mieltä Moision kanssa, että vanhempien rooli on keskeinen perheessä. Vastuu omasta jälkikasvusta on ja pysyy. Näin on, mutta nykyinen yhteiskunta tuo kaupallisuuden ja itsekkyyden, jokaiseen olohuoneeseen. Siinä orvanpyörässä kyllä perhe hajoaa!

Vielä kun puolueitakin vaivaa sama yksilökeskeisyys, on vain henkilöitä Harreja, Tapioita, Raimoja mm. Ei siis ole vastavoimaa oikeistolaisuudelle, jonka politiikkaa uusliberalismi on ja kun vasemmistokin on yhtä ja samaa.
Tämä on kuin ilmastonmuutosta vastaan taistelemista, että yhden ihmisen voimat ei riitä markkinavoimia vastaan. Tarvitaan yleisen ja nykyisen politiikan muuttamista!
Mutta sen muuttamiseksi tarvitaan työväenliikkeen kaltaista kokonaisvaltaista ja yhteisöllistä joukkoliikettä.

lauantai 20. syyskuuta 2008

Hoitohenkilökunta ja vanhukset jätettiin omanonnensa varaan


Nyt on sitten bisnesjohtaminen viemässä alkulan pienkodin asukkaat rahastuksen ”alttarille”.
Alkulan pienkodin henkilökunta on vihainen. He saivat lukea lehdestä, että vanhusten hoitopaikat siirtyvät vuodenpäästä uusiin tiloihin, jossa kaksi yritystä tulee tekemään heillä bisnestä. Vaasan kaupunki on kokonaista 160 dementiapaikkaa ulkoistanut.

Tässäkin tapauksessa kuvastuu se miten konserni Vaasaa nyt hoidetaan. Kaupunki ei ollut millään lailla kysynyt henkilökunnan mielipidettä asiasta, eikä edes tiedottanut, vaan henkilökunta sai tiedon mediasta. Tässä siis kirjaimmellisesti henkilökunta jätettiin omanonnensa nojaa.
Hoitajat ovat sitten selvitelleet asiaa ja kuulleet, että Alkulaan tulisi alkoholistien hoitokoti.

Hoitohenkilökunta on harmissaan asukkaiden puolesta, nyt kun heiltä katoaisi kodinomainen asuinympäristö. Nyt vanhukset ovat päässeet Alkulan pienkodissa ulkoilemaan ja puutarhaan poimimaan vaikka marjoja, vapaasti.

Uudessa paikassa nämä vanhukset olisivat sitten, ”kuten tuote tavara kaupan hyllyllä” huoneissaan.
Kyllä voi jo sanoa tämänkin asian johdosta, että inhimillisyys on tipotiessään nykyisessä menossa Vaasassakin. Mutta näinhän se on liike-elämässä, että siellä ei harjoiteta sosiaalitoimintaa.

Tämä ajattelutapa valitsee nyt Vaasa konsernissakin ja kaupungin uusi johtamismalli sitä edelleen vahvistaisi.

Onko nykyiset valtuutetut hyväksyneet Alkulan pienkodin alasajon ja yksityistämisen?

Lähipalvelujen alasajo ja ulkoistaminen pitää nyt kertakaikkiaan lopettaa ja lisätä resursseja Vaasan kunnalliseen palvelutuotantoon.

perjantai 19. syyskuuta 2008

Bisnesjohtaminen ei sovi julkisellesektorille

Nyt on maailmalla ikäviä malleja siitä, mihin johtaa bisnestyylinen toiminta ja johtaminen.

Melkein kaikki eduskuntapuolueetkin ovat hehkuttaneet ”vapaanmarkkinatalouden” mukaisten ratkaisujen, kuten liike-elämän sääntelyjen purkamisen, julkistenpalvelujen yksityistämisen ja ”joustavien” työmarkkinoiden voittokulkua.

SAK:n puheenjohtaja Ihalainen vielä kehtaa esittää koko vaalikauden ajaksi sopimusta palkkojen pitämisesi tietyllä tasolla. Ihalainen edelleen haikailee jatkoa nykymenolle. Eikö hän näe mitä ympärillä ja maailmalla tapahtuu?

Vuositolkulla on saarnattu kuntienkin työntekijöille ”henkilökohtaista vastuuta” ja köyhiä haukuttu heidän ”riippuvuudestaan” yhteiskunnantuesta. Maailmalla suuriraha inuu yhteiskunnalta miljardien halpakorkoisia hätäapulainoja suurfirmojen pelastamiseksi veronmaksajain kustannuksella, jopa sosialisoimiseksi. Samaan aikaan asuntolainahuijauksien uhreiksi joutuneet on ajettu kotoaan.Nyt kannattaa katsoa sillä silmällä, valppaasti Suomenkin nykymenoa, myös Vaasankin ja nähdä esimerkiksi kokoomuksen valheellisen vaalimainonnan taakse.

Nykyinen kriisi kertoo jälleen kerran sen, että ei mitään kestäviä ratkaisuja voida saada aikaan voitontavoitteluun perustuvassa järjestelmässä.

Koko finanssijärjestelmä pitää ottaa pois yksityisten bisnesmiesten käsistä ja kansallistettava demokraattisessa valvovassa olevaksi järjestelmäksi.

Vaasan kaupunkia on myöskin johdettu bisnestyylillä jo vuosia. Hallintokunnat on alibudjetoinnilla pakotettu jatkuvasti tulemaan toimeen vähemmillä resursseilla ja sitä kautta kasvattamaan Vaasa konsernin voittoa ”säästöjä”.

On tietenkin eri asia, jos yksityinen bisnes vastaa omista tappioistaan, mutta jos yhteiskunta joutuu niistä vastaamaan, se ei ole oikeudenmukaista ollenkaan.

Julkiselle sektorille ei pidä tuoda tuollaista järjestelmää tai ajattelutapaa ollenkaan. Suomalainen hyvinvointimalli on toiminut hyvin vuosikymmeniä, mutta nyt kun bisnestyylinen ideologia on tuotu julkiselle sektorille on koko hyvinvointipalvelujärjestelmä ja tuotanto vakavassa kriisissä.

Kyllä alkaa olemaan aika Vaasassakin luopua bisnestyylisestä hallinnostaan ja palata kunnalliseen demokratiaan, jossa valtaa käyttää edustuksellinen demokratia ja asukkaiden etuja toteuttaen.

Vaasan suunniteltua kaupunginjohtamistakin pitää ajatella sillä silmällä ja virkakoneiston tulee toteuttaa edustuksellisen ja poliittisen vallantahtoa.

Virkakoneisto pitää erottaa edustuksellisesta vallasta, koska virkakoneiston pitää toteuttaa asukkaiden ja poliittisen vallantahtoa. Nykymenossa tämä on mennyt sekaisin ja on muodostunut sellainen, niin sanottu ylätason eliitti, joka käyttää ”jumalanvaltaa” kunnassa.

Pormestarimalli vain jatkaisi tätä ”pyhää” virka ja poliittisen eliitin valtaa kunnassa.

Nyt on aika palauttaa lähipalvelut takaisin asukkaille, jotka he ovat menettäneet bisnestyylisen johtamisen vuoksi!

tiistai 16. syyskuuta 2008

Vaasaa johdetaan bisnestyylillä

Elinkeinopolitiikka ja kaavoitus on jo kehitysjohtaja Pitkämäen alaisuudessa toiminutkin bisnestyylisesti. Samaa ajattelua tukee uusi organisaatio VASEK Oy, joka hoitaa elinkeinopolitiikan, markkinoinnin sekä aluekeskusohjelmat ja erilaatuisia projekteja. VASEK:n Oy:n kautta on edustuksellinen demokratia täysin ulkona näiden asioiden osalta, vain kaupunginjohtaja Lumio hoitelee siellä Vaasan asioita. Valtuusto saa pintapuolisia tiedotteita muutaman kerran vuodessa.

Sosiaali, terveys ja sivistystoimien alueella on yhdistetty sosiaali ja terveystoimi yhden lautakunnan alaisuuteen. Vuoden 2009 alusta siihen tulee vielä Laihian, Vähäkyrön perusterveydenhuolto ja osa sosiaalitoimesta mukaan. Myös koulupuolella on hallintoa keskitetty II:n asteen koulutukset ovat yhdenlautakunnan alaisena, kuten varhaiskasvatus ja perusopetuskin.Tekninenvirasto on myös lakkautettu ja nyt tekninen toimi muodostuu 10 tulosalueesta kuten konserniajattelussa bisnestyylisesti ajatellaan.

Uusliberalismi on muuttanut 1995 kuntalakia siten, että kunta voi johtosäännöillään, jos tähän löytyy poliittista tahtoa, muuttaa lautakunta ja virkarakennettaan melkein miten vain.

Vaasassa on ollut kuten edustukselliseen demokratiaan hyvänä mallina kuuluukin hyvin lauta -ja johtokuntia, joiden kautta on voitu käyttää kunnallista demokratiaa.Mutta jo vuosia jatkunut asioiden siirtäminen”delegointi” virkakoneistolle ja virkamiehille on syönyt kunnallista demokratiaa asioihin vaikuttamisen osalta. Tätä nyt sitten käytetään hyväksi lautakuntien lakkauttamisessa, kun niiden asiat ovat siirtyneet virkamiehille.

Edelleen ollaan asioita suunnittelu -ja yleisjaostolta siirtämässä virkamiehille ja uudelle tukipalvelulautakunnalle. Suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi. Pääosa nykyisen teknisen lautakunnan asioista siirtyy tälle uudelle jaostolle ja tämän jälkeen koko tekninen lautakunta lopetetaan. Ja näin nämä kaksi lautakuntaa häviävät, samoin pienenee edustuksellisen demokratian tila.

Kunnalliset liikelaitokset saavat omat johtokunnat, jotka ovat henkilömäärältään samat kuin vanhatkin.

Korkein virkamiesjohto edelleen myös keskittyy siten, että kaupunginhallituksen alaisen on vain kaupunginjohtaja ja hänen alaisenaan muut johtajat.

Tältä osin kuntakonserni Vaasa tuleen entistäkin enemmän muistuttamaan ja toimimaan yksityisen yrityksen kaltaisesti. Vaasa yrityksen johdon muodostavat kaupunginhallitus ja kaupunginjohtaja (toimitusjohtaja).

Tätä nykyistä konsernihallintoa eivät oikeistopuolueet vastusta vaan päinvastoin, se on heille välinen murtaa koko julkinensektori perinteisestä yhteiskunnallisesta poliittisesta ja julkisesta ohjauksesta taloudelliseen ohjaukseen.

Nyt sitten, jos tämän uusi malli menee poliittisesta päätöksen teosta läpi, ohjaavat hallinnolliset ja taloudelliset prosessit entistä vahvemmin Vaasa konsernin toimintaa. Edustuksellinen demokratia vikisee vierestä, niin kauan kun löytyy poliittista voimaa ja ohjausta lähinnä punavihreästä vasemmistosta, tämän nykyisen menon muuttamiseksi edustuksellisen demokratian suuntaan takaisin.