perjantai 19. syyskuuta 2008

Bisnesjohtaminen ei sovi julkisellesektorille

Nyt on maailmalla ikäviä malleja siitä, mihin johtaa bisnestyylinen toiminta ja johtaminen.

Melkein kaikki eduskuntapuolueetkin ovat hehkuttaneet ”vapaanmarkkinatalouden” mukaisten ratkaisujen, kuten liike-elämän sääntelyjen purkamisen, julkistenpalvelujen yksityistämisen ja ”joustavien” työmarkkinoiden voittokulkua.

SAK:n puheenjohtaja Ihalainen vielä kehtaa esittää koko vaalikauden ajaksi sopimusta palkkojen pitämisesi tietyllä tasolla. Ihalainen edelleen haikailee jatkoa nykymenolle. Eikö hän näe mitä ympärillä ja maailmalla tapahtuu?

Vuositolkulla on saarnattu kuntienkin työntekijöille ”henkilökohtaista vastuuta” ja köyhiä haukuttu heidän ”riippuvuudestaan” yhteiskunnantuesta. Maailmalla suuriraha inuu yhteiskunnalta miljardien halpakorkoisia hätäapulainoja suurfirmojen pelastamiseksi veronmaksajain kustannuksella, jopa sosialisoimiseksi. Samaan aikaan asuntolainahuijauksien uhreiksi joutuneet on ajettu kotoaan.Nyt kannattaa katsoa sillä silmällä, valppaasti Suomenkin nykymenoa, myös Vaasankin ja nähdä esimerkiksi kokoomuksen valheellisen vaalimainonnan taakse.

Nykyinen kriisi kertoo jälleen kerran sen, että ei mitään kestäviä ratkaisuja voida saada aikaan voitontavoitteluun perustuvassa järjestelmässä.

Koko finanssijärjestelmä pitää ottaa pois yksityisten bisnesmiesten käsistä ja kansallistettava demokraattisessa valvovassa olevaksi järjestelmäksi.

Vaasan kaupunkia on myöskin johdettu bisnestyylillä jo vuosia. Hallintokunnat on alibudjetoinnilla pakotettu jatkuvasti tulemaan toimeen vähemmillä resursseilla ja sitä kautta kasvattamaan Vaasa konsernin voittoa ”säästöjä”.

On tietenkin eri asia, jos yksityinen bisnes vastaa omista tappioistaan, mutta jos yhteiskunta joutuu niistä vastaamaan, se ei ole oikeudenmukaista ollenkaan.

Julkiselle sektorille ei pidä tuoda tuollaista järjestelmää tai ajattelutapaa ollenkaan. Suomalainen hyvinvointimalli on toiminut hyvin vuosikymmeniä, mutta nyt kun bisnestyylinen ideologia on tuotu julkiselle sektorille on koko hyvinvointipalvelujärjestelmä ja tuotanto vakavassa kriisissä.

Kyllä alkaa olemaan aika Vaasassakin luopua bisnestyylisestä hallinnostaan ja palata kunnalliseen demokratiaan, jossa valtaa käyttää edustuksellinen demokratia ja asukkaiden etuja toteuttaen.

Vaasan suunniteltua kaupunginjohtamistakin pitää ajatella sillä silmällä ja virkakoneiston tulee toteuttaa edustuksellisen ja poliittisen vallantahtoa.

Virkakoneisto pitää erottaa edustuksellisesta vallasta, koska virkakoneiston pitää toteuttaa asukkaiden ja poliittisen vallantahtoa. Nykymenossa tämä on mennyt sekaisin ja on muodostunut sellainen, niin sanottu ylätason eliitti, joka käyttää ”jumalanvaltaa” kunnassa.

Pormestarimalli vain jatkaisi tätä ”pyhää” virka ja poliittisen eliitin valtaa kunnassa.

Nyt on aika palauttaa lähipalvelut takaisin asukkaille, jotka he ovat menettäneet bisnestyylisen johtamisen vuoksi!

tiistai 16. syyskuuta 2008

Vaasaa johdetaan bisnestyylillä

Elinkeinopolitiikka ja kaavoitus on jo kehitysjohtaja Pitkämäen alaisuudessa toiminutkin bisnestyylisesti. Samaa ajattelua tukee uusi organisaatio VASEK Oy, joka hoitaa elinkeinopolitiikan, markkinoinnin sekä aluekeskusohjelmat ja erilaatuisia projekteja. VASEK:n Oy:n kautta on edustuksellinen demokratia täysin ulkona näiden asioiden osalta, vain kaupunginjohtaja Lumio hoitelee siellä Vaasan asioita. Valtuusto saa pintapuolisia tiedotteita muutaman kerran vuodessa.

Sosiaali, terveys ja sivistystoimien alueella on yhdistetty sosiaali ja terveystoimi yhden lautakunnan alaisuuteen. Vuoden 2009 alusta siihen tulee vielä Laihian, Vähäkyrön perusterveydenhuolto ja osa sosiaalitoimesta mukaan. Myös koulupuolella on hallintoa keskitetty II:n asteen koulutukset ovat yhdenlautakunnan alaisena, kuten varhaiskasvatus ja perusopetuskin.Tekninenvirasto on myös lakkautettu ja nyt tekninen toimi muodostuu 10 tulosalueesta kuten konserniajattelussa bisnestyylisesti ajatellaan.

Uusliberalismi on muuttanut 1995 kuntalakia siten, että kunta voi johtosäännöillään, jos tähän löytyy poliittista tahtoa, muuttaa lautakunta ja virkarakennettaan melkein miten vain.

Vaasassa on ollut kuten edustukselliseen demokratiaan hyvänä mallina kuuluukin hyvin lauta -ja johtokuntia, joiden kautta on voitu käyttää kunnallista demokratiaa.Mutta jo vuosia jatkunut asioiden siirtäminen”delegointi” virkakoneistolle ja virkamiehille on syönyt kunnallista demokratiaa asioihin vaikuttamisen osalta. Tätä nyt sitten käytetään hyväksi lautakuntien lakkauttamisessa, kun niiden asiat ovat siirtyneet virkamiehille.

Edelleen ollaan asioita suunnittelu -ja yleisjaostolta siirtämässä virkamiehille ja uudelle tukipalvelulautakunnalle. Suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi. Pääosa nykyisen teknisen lautakunnan asioista siirtyy tälle uudelle jaostolle ja tämän jälkeen koko tekninen lautakunta lopetetaan. Ja näin nämä kaksi lautakuntaa häviävät, samoin pienenee edustuksellisen demokratian tila.

Kunnalliset liikelaitokset saavat omat johtokunnat, jotka ovat henkilömäärältään samat kuin vanhatkin.

Korkein virkamiesjohto edelleen myös keskittyy siten, että kaupunginhallituksen alaisen on vain kaupunginjohtaja ja hänen alaisenaan muut johtajat.

Tältä osin kuntakonserni Vaasa tuleen entistäkin enemmän muistuttamaan ja toimimaan yksityisen yrityksen kaltaisesti. Vaasa yrityksen johdon muodostavat kaupunginhallitus ja kaupunginjohtaja (toimitusjohtaja).

Tätä nykyistä konsernihallintoa eivät oikeistopuolueet vastusta vaan päinvastoin, se on heille välinen murtaa koko julkinensektori perinteisestä yhteiskunnallisesta poliittisesta ja julkisesta ohjauksesta taloudelliseen ohjaukseen.

Nyt sitten, jos tämän uusi malli menee poliittisesta päätöksen teosta läpi, ohjaavat hallinnolliset ja taloudelliset prosessit entistä vahvemmin Vaasa konsernin toimintaa. Edustuksellinen demokratia vikisee vierestä, niin kauan kun löytyy poliittista voimaa ja ohjausta lähinnä punavihreästä vasemmistosta, tämän nykyisen menon muuttamiseksi edustuksellisen demokratian suuntaan takaisin.

lauantai 13. syyskuuta 2008

Optioikeus kenkää antaneen yhtiön osakkeisiin

SDP:n varapuheenjohtaja Ilkka Kantola tarjoaa irtisanotuille työläisille optio-oikeutta

Siinä Kantola on oikeassa, että työläisiä irtisanotaan, ei sen takia etteikö suuryritykset kannata, vaan sen johdosta, että osakkeen omistajien ja ostajien arvonnousun odotukset kasvaisivat.

Mutta Kantolan esitys työttömyysoptioista on jo entiseltä pappismieheltä todella törkeä esitys irtisanotuille työläisille.

Että irtisanotut työläiset saisivat oikeuden ostaan sen yrityksen osakkeita, joka on heidät heittänyt ulos, irtisanomista seuraavan viiden vuoden aikana. Sen lisäksi olisi irtisanotuilla työläisillä myös oikeus myydä optionsa markkinahintaan. Jo on härski esitys, voi sanoa että törkeä.

torstai 11. syyskuuta 2008

Kuntien lähipalvelujen puolesta

Tulevilla kunnallisvaaleilla on poikkeuksellisen suuri merkitys Vaasalaisille asukkaille. Kunnalla on perinteisesti ollut keskeinen osuus yleisten, jokaiselle kuuluvien perusoikeuksien ja palvelujen toteuttamisessa. Nyt kunta- ja palvelurakenteiden muutokset, kilpailuttaminen ja yksityistäminen myllertävät koko tätä hyvinvointimallia. Jokaisesta meistä riippuu, kuljetaanko hyvinvointikunnan vai markkinakunnan suuntaan.


Kyse on siitä, supistuvatko lähipalvelut, yksityistetäänkö kunnallisia palveluja ja keskitetäänkö päätösvalta entistä pienempään piiriin? Vai kehitetäänkö julkisia palveluja asukkaiden tarpeiden mukaan, parannetaanko kuntien työntekijöiden asemaa, muutetaanko kunnallisverotus oikeudenmukaisemmaksi ja lisätäänkö asukkaiden vaikutusmahdollisuuksia? Kyse on myös siitä, miten kunnissa vastataan uusiin haasteisiin, kuten lasten ja nuorten lisääntynyt pahoinvointi, vanhusten palvelujen kasvavat tarpeet, riittävän henkilöstön turvaaminen suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle, asumisen ja rakentamisen kustannusten hillitseminen sekä ilmastonmuutos.

Kaikki eduskuntapuolueet ovat olleet mukana heikentämässä kunnallisia palveluja. Ne perustelevat linjaansa tarpeella säästää ja tehostaa, vaikka rahaa on Suomessa enemmän kuin koskaan ja vaikka kunnissa on tehostettu ja taas tehostettu vuosi toisensa jälkeen.

Eduskuntapuolueet ovat yksimielisesti hyväksyneet puitelain kunta- ja palvelurakenteiden muutoksesta, jolla karsitaan lähipalveluja, lisätään kilpailuttamista ja laajennetaan yksityistämistä. Muodostamalla laajempia palvelujen järjestämisen yksiköitä ja liittämällä kuntia yhteen, ne luovat suurille palvelualan yrityksille markkinoitta, joissa voitot ovat helpompi saavuttaa.

Hanke on osa oikeistolaista politiikkaa, jolla lisätään eriarvoisuutta, kavennetaan asukkaiden ja työntekijöiden vaikutusmahdollisuuksia.

Me tarjoamme SKP:ssä tälle nykymenolle todellista ja ennen kaikkea rehellistä vasemmistolaista vaihtoehtoa. On lopetettava terveys- ja sosiaalipalvelujen heikentäminen Vaasan lähiöissä ja palautettava Ristinummen ja Gerbyyn sosiaalipalvelut takaisin.

sunnuntai 7. syyskuuta 2008

Vaasan kaupunginhallituksen viisi jäsentä vaatii oikaisua Biskajan kiinteistöt Oy saaman lahjanosalta

Vaasalaiset poliitikot ovat näin ennen kunnallisvaaleja saamassa RG-Linen tapaisen sotkun. RG-Line asiassa vaasalaisten veronmaksajien varoin pelastettiin yhtiö. Kaupunki oli käynnistänyt RG-Linen pelastusoperaation jo ennen kuin mitään pyyntöä oli yhtiöstä saapunut!

Sama kaava on toistumassa nyt Airaksinen Capital Oy:n osalta (Matkakeskus) kun korvauksia aiotaan jakaa kaupungin kassasta ilman korvausanomusta ja perusteluja.

Vaasan kaupunginhallituksen viisi jäsentä oli yrittänyt palauttaa Airaksinen Capital Oy:n asian uuteen käsittelyyn, mutta olivat jääneet äänin 5-6 vähemmistöön. Nyt sitten nämä viisi KH:n jäsentä on jättänyt kaupunginhallituksen päätöksestä oikaisuvaatimuksen.

Kaupunginhallituksen kokouksessa oli tullut esille, että edellinen apulaiskaupunginjohtaja oli neuvotellut Airaksinen Capital Oy:n edustajan kanssa ”sopimuksen tarkennuksen”, jota ei ole päätöksenä kirjattu eikä tuotu monijäsenisen elimen käsittelyyn.

Löytynyt ”sopimus” koskee Matkakeskuksen uusien odotustilojen rakentamista ja vanhaan asemaan tehtyjen muutostöiden kustannusten jakoa.

Lainvoiman saaneen sopimuksen mukaan kumpikin osapuoli maksaa omat kustannuksensa. Matkakeskuksen projektipäällikön mukaan Airaksinen Capital Oy:n osuus hankkeesta on ollut noin 380.000 €. Tämän summan sijasta Airaksinen Capital Oy:n maksettavaksi neuvoteltu summa on ”sopimuksen” mukaan 250.000 €.

Alihinnan osalta on kysymyksessä 130.000 € lahja, jonka antamiseen apulaiskaupunginjohtajalla ei ole kaupungin puolesta ollut valtuuksia. Näin toteavat viisi kaupunginhallituksen jäsentä oikaisuvaatimuksessaan.

Tähän se on bisnesjohtaminen vienyt Vaasan kaupungin. Kaupunginjohtaja on mukana erilaisissa elinkeinoelämän projekteissa, kuten Vasek ym. Kaupungin kaavoituskin on pyörinyt vaasalaisen elinkeinoelämän uusien bisneksien ympärillä, joista on vaasalaisessa info blogissa ollut keskustelua paljon.

Isojen kauppakeskuksien liikenne järjestelyt ovat vallan mahtavasti hoidetut. Uusia teitä on rakennettu, että asikasvirta pääseen kauppakeskuksiin sujuvasti.
Kaupallisuus on ollut määräävä tekijä varsinkin keskustan kehittämisessä.
Tässä voi kysyä sitten, että mikä on Vaasan omien kiinteistöjen kunto ja missä kunnossa ovat lähiöiden tiet?

sunnuntai 31. elokuuta 2008

Uusijulkinen johtaminen sai kolauksen Vaasassa

Vaasan kaupunki luopuu kolmen vuoden jälkeen tilaajatuottajamallista. Sitä kokeiltiin katu, -kiinteistö ja vihertoimessa. Suurimmaksi ongelmaksi koitui se, että palvelujentuotanto ja tilaajat eivät kohdanneet sekä voiton tulouttaminen keskushallinnonkassaan esti sen, että tuottoa ei voinut käyttää katujen kunnossapitoon ja muuhun varsinaiseen toimintaan.

Vaasan koko ja palvelumarkkinat olivat liianpienet tilaajatuottaja mallille. Tässä yksi syy siihen mitä varten kuntia pitää yhdistää.
Systeemiin olisi pitänyt myös palkata lisää henkilökuntaa toimiakseen kunnolla. Nyt sitten kun toiminta palautetaan pärjätään nykyisellä henkilömäärällä. Eli se niistä säästöistä, mitä tilaajatuottaja mallin kauppiaat lupaavat.

Vaasassa oli laskettu plussat ja miinukset tilaajatuottaja mallista ja tulos oli ollut miinusmerkkinen.

Toisaalta edelleen katu, kiinteistö ja vihertoimi toimivat tulosohjauksella, kuten ovat toimineet Vaasa konsernissa aikaisemminkin. ”Sisäinenyrittäjyys” on ollut käytäntöä Vaasassa vuodesta 1991 asti, jos nyt ihan oikein muistan. Veromarkoilla näin tehdään tulosta tai säästöjä kuin yksityisessä bisneksessä.
Haetaan palvelujentuotannosta säästöjä, samalla tavalla kuin yksityinen pääomakin, joka jakaa säästöt osakkeenomistajille.

Kun taas kunnallisesta palvelutuotannosta saadaan nipistettyä veromarkkoja ”säästöjä” pois voidaan ne sitten valtionkautta jakaa verohelpotuksina varakkaille , kuten nykyinen hallituskin tekee.

lauantai 30. elokuuta 2008

Kunta pitäisi olla sen asukkaita varten

Laihian valtuusto oli torjunut 25.8.08 Vaasan seudun kuntaliitosselvityksen äänin 19-8. Näyttää siltä, että aika on tehnyt sen, että maanhallituksen kuntakuprua on alettu ajatella, mihin se tulee johtamaan.
Vaasalle Laihian päätös antaa suuntaa mihin valtuutettujen pitää nyt panostaa ja unohtaa koko kuntakupru. On alettava kelaamaan takaisin lähipalveluja, parantamaan niiden saatavuutta ja laatua.

Koko keskusta oli vastustanut Laihialla osallistumista selvitykseen. Demarit kannattivat kaikki, osa kokoomusta ja vasemmistoliiton yksi edustaja. Missä seurassa olivat vasemmiston edustajat?

Selvitykseen osallistumisen puolesta puhuneet epäilivät Laihian joutuvan sivuraiteille, ellei mukaan lähdetä. Sama selitys tai uhkaus näyttää olevan, joka kunnassa.

Laihian valtuuston päätös tarjoaa kuntavaaleihin selkeän linjan, miten kuntien palvelutuotantoa pitää nyt hoitaa. Lähipalvelut kuntoon ja niitä kehittämään asukkaiden näkökulmasta.

Laihian kunnanjohtaja Hilkka Annola on osallistunut kiitettävällä tavalla kunnan asukkaiden etujen puolesta ja näin tukenut Laihialaisten lähipalvelujen säilymistä. Tässä on mallia Vaasan pomolle Lumiolle.

Laihia on mukana Vaasan ja Vähäkyrön kanssa perusterveydenhuollon yhteistoiminta-alueessa. Yhteistyötä tottakai pitää olla kuntien ja kuntalaistenkin välillä. Yhteisöllisyys on todella tärkeä asia ja vaihtoehto nykyiselle uusliberalistiselle politiikalle, joka alkaa kylläkin jo jäämään taka-alalle.
Työssäkäyntialueella on yritetty painostaa valtuutettuja kuntaliitoksiin.
Mutta se on aika itsekäs argumentti ja kuvaa hyvin tämän ajan henkeä. Ei sillä ole mitään merkitystä missä itse kukin käy työssä ja asuu, kun vain on työtä tarjolla. Samaa suomea se on Laihia kuin Vaasakin. Kuntien verotulojen tasauksella hoidetaan, että jokainen kunta omaa resursseja sen verran, että pystyy hoitamaan palvelut kuntalaisilleen.

Nykyään kun tärkein asia valtaeliitille on raha ja yritysmaailmasta omaksuttu bisnesajattelu, mitä isompi kunta sitä isompi raha määrä.

Nyt pitää kunta organisaation ohjaus kääntää toisinpäin eli kuntalaisen näkökulmasta.
Kuntien ja Valtion raha on yhteisöllistä eli meidän kaikkien omaisuutta ei siis yksityisen ihmisen pääomaa.